Porsche 964 RSR van Team Kleinjan klaar voor Conrad Euregio Rally
vrijdag 1 november 2013, door Team Kleinjan


Tijdens de Hellendoorn Short Rally in september crashten Harry Kleinjan en navigator Bart den Hartog vanuit de leidende positie. De Porsche 964 RSR werd over een vangrail gelanceerd en eindigde op de kop in de sloot. De beelden van de crash gingen de hele wereld over en iedereen was ervan overtuigd dat het ‘einde verhaal’ was. Het team bewees het tegendeel. Er is kei- en keihard gewerkt en komend weekend staat Kleinjan met Radboud van Hoek aan de start van de Conrad Euregio Rally. In de bijlage vindt u meer informatie. 

De foto is gemaakt door het team toen vanmorgen de laatste hand aan de auto werd gelegd en is rechtenvrij te gebruiken.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Enerverende Hellendoornrally voor Team Kleinjan
vrijdag 27 september 2013, door Team Kleinjan

Foto: Ron Claus, autosportnieuws.be

Het was een weekend om snel te vergeten voor Team Kleinjan. Vrijdagavond 20 september gingen Harry Kleinjan en navigator Bart den Hartog vol enthousiasme met de Porsche 964 RSR van start in de Hellendoornrally. De equipe werd echter aan het eind van de avond door de organisatie uit de wedstrijd gehaald. Gelukkig kon het team vervolgens op zaterdag wel deelnemen aan de short rally. Die wedstrijd eindigde vanuit leidende positie doordat het gas bleef hangen en de equipe met de Porsche in een sloot eindigde.

Vrijdagavond 20 en zaterdag 21 september werd in de regio Hellendoorn/Den Ham/Rijssen de Hellendoornrally verreden. Voor Harry Kleinjan uit Hoge Hexel een thuiswedstrijd. Reden dus om de schitterende Porsche 964 RSR van stal te halen en aan de start te brengen. Na de testwedstrijd in 2012 waren een sequentiële versnellingsbak, sperdifferentieel en goede schokbrekers gemonteerd. “We hebben dankzij onze nieuwe hoofdsponsor Brusse & Masselink de nodige aanpassingen door kunnen voeren en waren klaar voor een mooi evenement,” aldus Kleinjan.

Vrijdagavond rond acht uur ging de equipe van start. Op het programma stonden die avond zes proeven, de resterende tien zouden op zaterdag worden verreden. Kleinjan blikt terug: “Het begon niet goed. We reden de eerste twee proeven met een leeglopende band linksachter. Op de derde proef, een rondkoers, begaf vervolgens de bevestiging van de lampenbar het. Deze hing opeens voor de voorruit, waardoor ik in de fout ging op het wisselpunt. Ik kon de auto net op tijd op de handrem gooien en weer de juiste richting inschieten, maar helaas oordeelde de organisatie toch dat het tegengesteld rijden was. Dat mag niet, dus aan het eind van de avond werden we tot onze teleurstelling uit de wedstrijd gehaald. Ze boden ons wel de gelegenheid om op zaterdagmiddag aan de short rally deel te nemen. Die kans hebben we natuurlijk met beide handen aangegrepen.”

Zaterdagmiddag om 13.50 uur ging de equipe van start om de strijd aan te gaan op de zes proeven, drie verschillende, van de short rally. Na een voorzichtige start op de eerste proef nam Kleinjan snel de leiding in handen. Na drie proeven voerde hij het klassement aan met een voorsprong van 11 seconden. Toen stond industrieterreinproef Almelo voor de tweede keer op het programma. “We gingen van start, maar al aan het begin van de proef bleef mijn gas hangen toen ik op een haakse bocht afreed. We werden over een vangrail gelanceerd en belandden op de kop in een sloot. Dat was even schrikken, maar gelukkig konden Bart en ik er snel uitklimmen en hebben we er zelf – met uitzondering van wat blauwe plekken – niets aan over gehouden. Op dit moment inventariseren we de schade nog, maar we gaan ervan uit de auto weer snel opgebouwd te hebben.” Komende week wordt de auto volledig uit elkaar gehaald en worden de motor en carrosserie aan een grondige inspectie onderworpen. Mocht alles meevallen, dan zorgt het team ervoor dat de auto er binnen enkele weken weer tiptop bij staat.

Een video van de crash is te zien via deze link.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kleinjan opnieuw met Porsche 964 RSR naar Hellendoorn
woensdag 18 september 2013, door Team Kleinjan


Komend weekend wordt het smullen geblazen voor de vele toeschouwers langs de proeven van de Unica Schutte ICT Hellendoornrally. Na exact een jaar afwezigheid brengt Harry Kleinjan opnieuw zijn brute Porsche 964 RSR aan de start. De snelle coureur uit Hoge Hexel heeft enkele essentiŽle zaken aan de Porsche aangepast en is samen met navigator Bart den Hartog klaar voor zijn jacht op het podium in de Divisie 5.

Op vrijdag 20 en zaterdag 21 september staat rondom Nijverdal de Hellendoornrally op de kalender. Tot groot genoegen van de rallyfans brengt Team Kleinjan opnieuw de spectaculaire Porsche 964 RSR aan de start. Vorig jaar vormde de Hellendoornrally het debuut van de wagen: “We hadden toen nog te kampen met wat kinderziektes. Bovendien hadden we geen sperdifferentieel en reden we met standaardschokbrekers en een standaard versnellingsbak. Dat kost tijd. Het was echter een goede vuurdoop: we werden uiteindelijk 13de algemeen en 1ste in de divisie 5,” blikt Kleinjan terug.

Het team heeft inmiddels een jaar de tijd gehad om budget te vergaren en de nodige aanpassingen door te voeren. “Dankzij onze nieuwe hoofdsponsor, Brusse & Masselink Advocaten uit Almelo, hebben we onder andere een sequentiële bak en een sperdifferentieel kunnen monteren. Dries Bosch van Bosch Tuning, Multitec, Reconsales Autosport en mijn eigen monteurs hebben ervoor gezorgd dat de auto er op en top bij staat. Wij zijn er helemaal klaar voor!” 

De wedstrijd start vrijdagavond om 19.00 uur op het podium in de Dorpsstraat in Hellendoorn. Die avond staan er 6 proeven op het programma, waaronder de proef Daarle, die zo ongeveer door de achtertuin van Kleinjan loopt. Rond 23.36 uur finisht de eerste deelnemer in het nachtpark in Nijverdal. Vervolgens staan op zaterdag de resterende 10 proeven op het programma. Even na acht uur ’s avonds finisht de eerste deelnemer. Kleinjan en Den Hartog gaan met startnummer 27 de strijd aan met maar liefst 14 andere deelnemers in de Divisie 5. “Het belooft een prachtige strijd te worden. Niet alleen voorin, met maar liefst 10 WRC’s, maar ook in de Divisie 5. Ik kijk uit naar het duel met de BMW’s van Nijhof, Snijers en Ploeg. Wij gaan er in ieder geval weer alles uit halen en daarnaast genieten van mijn thuiswedstrijd,” besluit Kleinjan.

Ook voor de toeschouwers wordt het genieten. Niet alleen zijn de passages van Kleinjan, met zijn aanvallende rijstijl, een genot voor het oog, ook het machtige, imposante gebrul dat de Porsche voortbrengt is om van te smullen.

Meer informatie over de wedstrijd vindt u op www.hellendoornrally.eu. De tijden zijn te volgen via www.rallytiming.nl.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vuurdoop Porsche Team Kleinjan bekroond met winst in Divisie 5
dinsdag 25 september 2012, door Team Kleinjan


Afgelopen weekend werden de vele tienduizenden toeschouwers van de Hellendoornrally getrakteerd op wel een heel bruut geluid: de Porsche 964 RSR van Harry Kleinjan werd voor het eerst uitgelaten op de Nederlandse rallyproeven. De rijder uit Hoge Hexel en zijn Belgische navigator Bart den Hartog hadden nog te kampen met wat kinderziektes van de Porsche, maar kijken met de winst in de Divisie 5 terug op een succesvol evenement.

Vrijdagavond 21 september ging de Hellendoornrally rond 19.00 uur van start. Voor Harry Kleinjan vormde de wedstrijd een mooie comeback met een prachtige Porsche. Die avond stonden er zes proeven in het donker op het programma. Het begin maakte meteen duidelijk waarom deze rally vooral als test werd gezien. "De eerste drie proeven hadden we alleen de tweede versnelling tot onze beschikking. Het euvel werd op de service verholpen en de laatste drie proeven verliepen prima, waardoor we zaterdagochtend als 16de konden starten," blikt Kleinjan terug.

Zaterdag begon de equipe, aangemoedigd door de vele enthousiaste toeschouwers, vol plezier aan de resterende tien zaterdagproeven. Bart den Hartog: "Tijdens de ochtendetappe stonden we helaas op te harde banden, waardoor we weinig grip hadden en behoorlijk wat tijd verloren." Ook kwam er nog een euvel aan het licht. Kleinjan: "We schoten de laatste keer op de proef Borkeld met hoge snelheid het mais in. Dat was wel een hachelijk moment. Het publiek wist ons gelukkig weer op de weg te krijgen waardoor we onze weg konden vervolgen. We rijden momenteel nog op de standaard schokbrekers. Als die te heet worden op het vele onverhard, zijn het meer fietspompen dan schokbrekers en is er geen houden meer aan."

Uiteindelijk konden Kleinjan en Den Hartog de prachtige Porsche als 13de algemeen en winnaar van de Divisie 5 over het podium rijden. Een schitterend debuut! "We waren helemaal niet van plan om naar de tijden te kijken en wilden alleen de auto aan de tand voelen en kijken of de Porsche geschikt is om er rally's mee te rijden. We zijn dan ook erg tevreden met dit eindresultaat," aldus Harry.

"Willen we nu serieus verder, dan moeten we investeren in een andere versnellingsbak, koppeling en goede schokbrekers. Op dit moment is het nog allemaal standaardmateriaal. De kans is dan ook klein dat we dit jaar nog rijden, we gaan de auto optimaliseren en hopen volgend jaar wat mooie evenementen te kunnen rijden," besluit Kleinjan.